At vide eller synes – kortlægninger som kilde til viden i dagtilbud
Resumé
At vide eller synes – det er det overordnede spørgsmål, som bliver behandlet i denne artikel. Mere konkret er der fokus på systematiske kortlægninger som kilde til viden på dagtilbudsområdet. Hensigten er at beskrive hidtidige erfaringer med at skabe viden ved at spørge medarbejdere, børn og deres forældre om deres syn på pædagogiske miljøer og aktiviteter. I artiklen analyseres disse erfaringer med udgangspunkt i dette enkle spørgsmål: hvorfor kortlægninger? Det relateres til autentiske eksempler på anvendelsen heraf på dagtilbudsområdet. Desuden drøftes opfølgning på resultaterne af kortlægninger, der bl.a. varetages af professionelle læringsfællesskaber, som løbende dokumenterer og forbedrer vilkårene for børn i dagtilbud – og i fællesskab lærer af det.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.