At vide eller synes – kortlægninger som kilde til viden i dagtilbud

Forfattere

  • Bent B. Andresen

Resumé

At vide eller synes – det er det overordnede spørgsmål, som bliver behandlet i denne artikel. Mere konkret er der fokus på systematiske kortlægninger som kilde til viden på dagtilbudsområdet. Hensigten er at beskrive hidtidige erfaringer med at skabe viden ved at spørge medarbejdere, børn og deres forældre om deres syn på pædagogiske miljøer og aktiviteter. I artiklen analyseres disse erfaringer med udgangspunkt i dette enkle spørgsmål: hvorfor kortlægninger? Det relateres til autentiske eksempler på anvendelsen heraf på dagtilbudsområdet. Desuden drøftes opfølgning på resultaterne af kortlægninger, der bl.a. varetages af professionelle læringsfællesskaber, som løbende dokumenterer og forbedrer vilkårene for børn i dagtilbud – og i fællesskab lærer af det.

Downloads

Publiceret

2022-01-04

Citation/Eksport

B. Andresen, B. (2022). At vide eller synes – kortlægninger som kilde til viden i dagtilbud. Paideia, (20), 52–70. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/130121