Elever, der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen

Forfattere

  • Karen Wistoft
  • Ane Qvortrup
  • Lars Qvortrup
  • Jacob Christensen

Resumé

Denne artikel handler om elevers og forældres erfaringer med nødundervisningen under coronakrisen med fokus på den gruppe skoleelever, som havde det særligt svært. Artiklen ser på, hvordan eleverne klarede hjemmeskolearbejdet og også på elevernes trivsel og mentale sundhed og på betydningen af aldersfordeling i forhold til, hvordan eleverne har klaret sig. Artiklen bygger på en undersøgelse, som forfatterne lavede, mens skolerne var lukket i Danmark. Artiklen viser, at der var klare aldersforskelle: De yngste elever (3. klasse) havde sværere ved at følge med i undervisningen end de ældste. At en femtedel
af eleverne havde det særligt svært. Og situationen med hjemmeskole også udfordrede elevernes mentale sundhed og trivsel.

Downloads

Publiceret

2022-01-04

Citation/Eksport

Wistoft, K., Qvortrup, A. ., Qvortrup, L., & Christensen, J. (2022). Elever, der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen. Paideia, (20), 22–38. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/130119