Inklusionsforudsætninger i folkeskolen

– hvem tager sig af de tværgående emner?

Forfattere

  • Bent B. Andresen

Nøgleord:

Inklusion, Folkeskolen, Inklusionsmål

Resumé

Der er klare udmeldinger om, at folkeskolen skal inkludere størstedelen af eleverne på hver årgang. De udmeldte inklusionsmål skal rulle udviklingen tilbage til tiden, før segregeringen tog fart. Det er en skal-opgave – og som sådan ikke til diskussion – men man kan overveje, hvorledes, om overhovedet, folkeskolen kan løse den. Spørgsmålet er, om der er tilstrækkelige forudsætninger i folkeskolen for at inkludere elever i det omfang, der er lagt op til? I denne artikel præsenteres undersøgelsesresultater, som tyder på, at det næppe er tilfældet. Disse resultater vedrører især læringsvilkårene for den relativt store elevgruppe, som ikke har alderssvarende forudsætninger for at deltage i den mundtlige og skriftlige kommunikation i skolens læringsmiljø.

Downloads

Publiceret

2014-11-01

Citation/Eksport

B. Andresen, B. (2014). Inklusionsforudsætninger i folkeskolen: – hvem tager sig af de tværgående emner?. Paideia, (8), 6–19. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/128095