Inklusionsforudsætninger i folkeskolen
– hvem tager sig af de tværgående emner?
Nøgleord:
Inklusion, Folkeskolen, InklusionsmålResumé
Der er klare udmeldinger om, at folkeskolen skal inkludere størstedelen af eleverne på hver årgang. De udmeldte inklusionsmål skal rulle udviklingen tilbage til tiden, før segregeringen tog fart. Det er en skal-opgave – og som sådan ikke til diskussion – men man kan overveje, hvorledes, om overhovedet, folkeskolen kan løse den. Spørgsmålet er, om der er tilstrækkelige forudsætninger i folkeskolen for at inkludere elever i det omfang, der er lagt op til? I denne artikel præsenteres undersøgelsesresultater, som tyder på, at det næppe er tilfældet. Disse resultater vedrører især læringsvilkårene for den relativt store elevgruppe, som ikke har alderssvarende forudsætninger for at deltage i den mundtlige og skriftlige kommunikation i skolens læringsmiljø.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.