Mindfulness i skolen – en gavnlig øvelse?

Forfattere

  • Lise A. Réol

Nøgleord:

Mindfulness, Skolen, Folkeskolen

Resumé

Meditative øvelser er et populært fænomen – også i folkeskolen. En række lærere taler varmt for, at eleverne skal lære at praktisere mindfulness, og empiriske studier peger på mange positive konsekvenser ved en sådan praksis. Men hvad kunne ud fra en psykosociologisk vinkel tænkes at være årsagen til fænomenets popularitet? Har mindfulness et frigørende potentiale for eleverne, eller må vi nærmere forstå denne praksis som en subtil styringsteknologi? Og er mindfulness foreneligt med folkeskolens værdier om høj faglighed, åndsfrihed og fællesskab? Det er disse spørgsmål, der diskuteres i nærværende artikel.

Downloads

Publiceret

2015-11-01

Citation/Eksport

Réol, L. A. (2015). Mindfulness i skolen – en gavnlig øvelse?. Paideia, (10), 36–45. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/127943