En ud af fem – kan det være rigtigt?

Forfattere

  • Niels Egelund

Nøgleord:

Folkeskolen, Elevudfordringer i skolen

Resumé

Der er efterhånden talrige undersøgelser, som viser, at omkring 20 % af alle elever møder store udfordringer i folkeskolen. Der iværksættes en række tiltag for at råde bod på udfordringerne, men til trods for dette trives de udfordrede elever dårligere end deres kammerater, og de har væsentlig lavere motivation, ligesom de opnår dårligere skolefaglige resultater. Også når det gælder ungdomsuddannelserne, er der ca. 20 %, som ikke finder vejen gennem systemet. Det må dermed erkendes, at uddannelsessystemet ikke er godt nok til at nå en ud af fem elever, og historien viser, at det i høj grad er arbejdsmarkedets stigende krav, der gør det svært. Det er dog også en manglende erkendelse fra folkeskolens side af, at elever er forskellige, at folkeskolen er blevet meget akademisk, og at de praktiske fag har en meget svag prioritering. Er nogen parat til at tage det op?

Downloads

Publiceret

2017-11-01

Citation/Eksport

Egelund, N. (2017). En ud af fem – kan det være rigtigt?. Paideia, (14), 32–37. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/127594