Skolens feedbackpraksis skaber ulighed

Forfattere

  • Bent Sortkær

Nøgleord:

Skolens feedbackpraksis, Social ulighed

Resumé

Denne artikel belyser, hvordan lærerens feedback tilbyder elever ulige muligheder for at lære afhængig af deres socioøkonomiske og kulturelle status (SES). Ved hjælp af spørgeskemadata fra 11.274 15-årige elever i Danmark, Norge og Sverige finder jeg i analysen, at elever med høj SES i Danmark og Sverige oplever at få feedback af en højere kvalitet end elever med lav SES. I Norge finder jeg ikke denne sammenhæng. Da tidligere forskning har fundet, at feedback har et enormt potentiale i forhold til at fremme elevernes læring, betyder resultatet, at eleverne i Danmark og Sverige ikke tilbydes lige muligheder for at lære. Artiklen argumenterer derfor for en større opmærksomhed på elevernes perspektiver i den eksisterende feedbackpraksis for at modvirke denne ulighed.

Downloads

Publiceret

2019-11-01

Citation/Eksport

Sortkær, B. (2019). Skolens feedbackpraksis skaber ulighed. Paideia, (18), 26–37. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/125512