Spøgelse eller selvbiografi?
Litteraturkritikkens udfordringer i en ny mediekultur
Nøgleord:
Litteraturkritik, Medialisering, Selvbiografi, Bookstagrammer, KunstkritikResumé
Artiklen undersøger den digitale tidsalders indflydelse på litteraturkritikken, med særligt fokus på Danmark og med inddragelse af to norske bidrag til kritikken. Den påpeger en bevægelse væk fra objektiv, traditionel kritik til en mere personlig og selvbiografisk stil. Sociale medier har demokratiseret litteraturdebatten, som nu er åben for mange stemmer, hvor den før var mere eksklusiv. Dette skaber en identitetskrise for den litteraturkritik, der har mistet sine traditionelle fora og står over for et publikum, der efterspørger relaterbar og engageret kritik. Artiklen argumenterer for, at litteraturkritikken må udvikle sig i takt med den personlige natur af nutidens litteratur for at forblive relevant og forbundet i den digitale æra.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
© Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag
NORDICA følger danske retningslinjer for ophavsret.
Artikler og anmeldelser, der sendes til redaktionen, må ikke tidligere være publiceret og må heller ikke være sendt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
Du må downloade, printe, distribuere i dit universitets Learning Management System og linke til artikler/anmeldelser.
Du må ikke genudgive artikler/anmeldelser i andre tidsskrifter eller hos andre forlag hverken gratis eller kommercielt, medmindre rettighedshaverne giver tilladelse til det.
Artikler og anmeldelser må gerne uploades i PURE eller andet institutionelt repositorium i den accepterede, fagfællebedømte version, når det er uploadet på tidsskrift.dk – dvs. 12 mdr. efter publicering i Nordica på Syddansk Universitetsforlag og gerne med en reference hertil. Du kan også linke til tidsskrift.dk.
Open Access
NORDICA tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden.