Odensetavlen og rosenkransmotivet

De teologiske forudsætninger for hovedfeltets fremstilling på altertavlen i Set. Knuds kirke i Odense

Forfattere

  • Peter Pentz

Resumé

Ikonografien er med sine klare relationer til flere forskellige andre fag vel nok en af de mest komplekse discipliner indenfor det middelalderarkæologiske fag. Har man imidlertid det syn, at middelalderarkæologien ikke i første række er det fag, der beskæftiger sig med middelalderens materielle kultur, men snarere det fag, der med udgangspunkt i studiet af de fysiske levn prøver at belyse det middelalderlige samfund og dets væsen, må man nok erkende, at ikonografien indtager en endog meget væsentlig plads indenfor middelalderarkæologien. Den største forskel imellem en »ikonografisk « kilde og en i traditionel forstand arkæologisk - f.eks. en jordfunden lerpotte - ligger i ophavssituationen. Ligesom lerpotten er den billedlige fremstilling ganske vist udtryk for noget funktionelt, men ved billedet er det middelalderlige menneskes bevidsthed langt mere fremtrædende end tilfældet er, når talen er om et lerkar.

Downloads

Publiceret

1988-10-31

Citation/Eksport

Pentz, P. (1988). Odensetavlen og rosenkransmotivet: De teologiske forudsætninger for hovedfeltets fremstilling på altertavlen i Set. Knuds kirke i Odense. Hikuin, 14(14), 159–172. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Hikuin/article/view/150868