»Tid, døden og at gøre det rigtige« – et interview-studie om danske indskolingsbørns brug af eksistentielle og åndelige forståelser

Forfattere

  • Dorte Toudal Viftrup
  • Christina Prinds

Nøgleord:

Børn, Åndelighed, Eksistentiel og åndelig udvikling, Dannelse, Pædagogisk didaktik

Resumé

I post-sekulære samfund som Danmark har vi stor tillid til en positivistisk videnskabelighed, og en diagnostisk samfundsforståelse synes at være den dominerende måde at tale om menneskeligt ubehag og lidelse. Der peges på behov for andre måder at tale om det svære i livet, særligt blandt børn og unge. Denne undersøgelse udforsker danske børns eksistentielle og åndelige forståelser og sprog ved hjælp af fokusgruppeinterviews med 6-9-årige børn i tre forskellige danske folkeskoler i København. På baggrund af en tematisk analyse fandt vi to overordnede temaer og fem undertemaer. Disse var: 1) Livsværdier, og herunder: 1a) At hjælpe andre, og 1b) Ikke at have for travlt, samt 2) Død, og herunder 2a) Sygdom, 2b) Efterlivet, 2c) Religiøse begreber. Analyserne peger på, at fokusgruppe-situationen udgjorde »livshorisont« i Gadamersk forstand. Det var en vigtig social og ydre samtale, der faciliterede indre eksistentiel og
åndelig dialog i det enkelte barn.

Downloads

Publiceret

03-07-2025

Citation/Eksport

Viftrup, D. T., & Prinds, C. (2025). »Tid, døden og at gøre det rigtige« – et interview-studie om danske indskolingsbørns brug af eksistentielle og åndelige forståelser. Skandinavisk Tidsskrift for Teologi Og Kirke, 52(2), 135–154. Hentet fra https://tidsskrift.dk/sttk/article/view/157990

Nummer

Sektion

Artikler