»Tid, døden og at gøre det rigtige« – et interview-studie om danske indskolingsbørns brug af eksistentielle og åndelige forståelser
Nøgleord:
Børn, Åndelighed, Eksistentiel og åndelig udvikling, Dannelse, Pædagogisk didaktikResumé
I post-sekulære samfund som Danmark har vi stor tillid til en positivistisk videnskabelighed, og en diagnostisk samfundsforståelse synes at være den dominerende måde at tale om menneskeligt ubehag og lidelse. Der peges på behov for andre måder at tale om det svære i livet, særligt blandt børn og unge. Denne undersøgelse udforsker danske børns eksistentielle og åndelige forståelser og sprog ved hjælp af fokusgruppeinterviews med 6-9-årige børn i tre forskellige danske folkeskoler i København. På baggrund af en tematisk analyse fandt vi to overordnede temaer og fem undertemaer. Disse var: 1) Livsværdier, og herunder: 1a) At hjælpe andre, og 1b) Ikke at have for travlt, samt 2) Død, og herunder 2a) Sygdom, 2b) Efterlivet, 2c) Religiøse begreber. Analyserne peger på, at fokusgruppe-situationen udgjorde »livshorisont« i Gadamersk forstand. Det var en vigtig social og ydre samtale, der faciliterede indre eksistentiel og
åndelig dialog i det enkelte barn.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Dorte Toudal Viftrup, Christina Prinds

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Tidsskriftet forbeholder sig retten til første udgivelse af artikler.