Det imaginære rum
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v22i40.518Resumé
Radioens rum er imaginære, altså noget lytteren forestiller sig ud fra det hørte. Artiklen har tre spørgsmål som omdrejningspunkt: Hvordan etableres rum i radioen, hvad er det særlige ved disse radiofonisk formidlede rum, og hvordan kan man begribe radioens rum teoretisk? Undervejs inddrages en række eksempler fra radiomontager – en genre der om nogen har udforsket mulighederne for at skabe radiofoniske rum. Artiklen skitserer afslutningsvist hvorledes man kan forankre beskrivelser af radioens rum teoretisk ved hjælp af Peirces tegnbegreb med de tre aspekter: indeks, ikon og symbol.Downloads
Publiceret
2006-06-23
Citation/Eksport
Poulsen, I. (2006). Det imaginære rum. MedieKultur, 22(40), 6 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v22i40.518
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright: Delt mellem Forfatteren(e) og tidsskriftet.
Artikler udgivet efter 1/1 2024 er udgivet med en CCBY 4.0 licens.
Artikler udgivet før 31/12 er udgivet med CCBYNCND licens.
Artikler indsednt til MedieKultur må ikke være indsendt eller udgivet hos andre tidsskrifter.