Genhør med dogme 95
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v26i48.2116Nøgleord:
Dogme 95, film soundResumé
Med udgangspunkt i antagelsen af, at de 10 danske dogmefilm kan forstås som genrefilm, analyserer artiklen, hvordan lyd og musik blev anvendt i disse film. Dogmeinstruktørernes Kyskhedsløfte specificerer, at lyd og billede aldrig må produceres adskilt fra hinanden, og artiklen inddrager såvel produktionsmæssige som æstetiske forhold i analysen. Den viser med eksempler fra de færdige film, hvordan den kunstneriske intention, der var nedfældet i regelsættet, blev håndteret i produktionen og, ikke mindst, hvilke resultater den fik i de færdige film. De enkelte dogmefilm var auditivt ganske forskellige, men blandt de auditive særtræk, flere af dem udviste, var lydspringet og ophævelsen af den traditionelle dikotomi mellem diegetisk og ikke-diegetisk musik.Downloads
Publiceret
2010-05-17
Citation/Eksport
Lauridsen, P. S. (2010). Genhør med dogme 95. MedieKultur, 26(48), 17 p. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v26i48.2116
Nummer
Sektion
Artikler: Temasektion
Licens
Copyright: Delt mellem Forfatteren(e) og tidsskriftet.
Artikler udgivet efter 1/1 2024 er udgivet med en CCBY 4.0 licens.
Artikler udgivet før 31/12 er udgivet med CCBYNCND licens.
Artikler indsednt til MedieKultur må ikke være indsendt eller udgivet hos andre tidsskrifter.