Genhør med dogme 95

Forfattere

  • Palle Schantz Lauridsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v26i48.2116

Nøgleord:

Dogme 95, film sound

Resumé

Med udgangspunkt i antagelsen af, at de 10 danske dogmefilm kan forstås som genrefilm, analyserer artiklen, hvordan lyd og musik blev anvendt i disse film. Dogmeinstruktørernes Kyskhedsløfte specificerer, at lyd og billede aldrig må produceres adskilt fra hinanden, og artiklen inddrager såvel produktionsmæssige som æstetiske forhold i analysen. Den viser med eksempler fra de færdige film, hvordan den kunstneriske intention, der var nedfældet i regelsættet, blev håndteret i produktionen og, ikke mindst, hvilke resultater den fik i de færdige film. De enkelte dogmefilm var auditivt ganske forskellige, men blandt de auditive særtræk, flere af dem udviste, var lydspringet og ophævelsen af den traditionelle dikotomi mellem diegetisk og ikke-diegetisk musik.

Forfatterbiografi

Palle Schantz Lauridsen

Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab

Downloads

Publiceret

2010-05-17

Citation/Eksport

Lauridsen, P. S. (2010). Genhør med dogme 95. MedieKultur, 26(48), 17 p. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v26i48.2116

Nummer

Sektion

Artikler: Temasektion