From transmission to dialogue:Personalised and social knowledge media
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.1333Nøgleord:
digital media, learning, knowledge, personalisation, social mediaResumé
Formålet med artiklen er at udvikle en tilgang til anvendelse af digitale medier til støtte af læring. På baggrund af en sociokulturel teori udvikler artiklen et begreb om vidensmedier. Artiklen argumenterer for, at personaliserede og sociale medier kan understøtte nye former for læring ved hjælp af digitale medier. Personaliserede og sociale vidensmedier er medier, der understøtter individets aktiviteter, og som ikke sigter mod transmission eller broadcasting af indhold. Hensigten med begrebet om vidensmedier er at beskrive individets anvendelse af medier i læringsaktiviteter i både formelle og uformelle situationer inden for og uden for institutioner. Gennem en række eksempler diskuterer artiklen, hvordan kulturelle institutioner og uddannelsesinstitutioner kan blive inspireret af læring i uformelle sammenhænge, hvordan institutioner kan udnytte digitale medier til at bevæge sig ud over egne grænser, og hvordan institutioner kan bevæge sig fra transmission og broadcasting til en dialogisk tilgang.Downloads
Yderligere filer
Publiceret
2009-06-19
Citation/Eksport
Dalsgaard, C. (2009). From transmission to dialogue:Personalised and social knowledge media. MedieKultur, 25(46), 16 p. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.1333
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright: Delt mellem Forfatteren(e) og tidsskriftet.
Artikler udgivet efter 1/1 2024 er udgivet med en CCBY 4.0 licens.
Artikler udgivet før 31/12 er udgivet med CCBYNCND licens.
Artikler indsednt til MedieKultur må ikke være indsendt eller udgivet hos andre tidsskrifter.