From transmission to dialogue:Personalised and social knowledge media

Forfattere

  • Christian Dalsgaard Department of Information and Media Studies, University of Aarhus

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.1333

Nøgleord:

digital media, learning, knowledge, personalisation, social media

Resumé

Formålet med artiklen er at udvikle en tilgang til anvendelse af digitale medier til støtte af læring. På baggrund af en sociokulturel teori udvikler artiklen et begreb om vidensmedier. Artiklen argumenterer for, at personaliserede og sociale medier kan understøtte nye former for læring ved hjælp af digitale medier. Personaliserede og sociale vidensmedier er medier, der understøtter individets aktiviteter, og som ikke sigter mod transmission eller broadcasting af indhold. Hensigten med begrebet om vidensmedier er at beskrive individets anvendelse af medier i læringsaktiviteter i både formelle og uformelle situationer inden for og uden for institutioner. Gennem en række eksempler diskuterer artiklen, hvordan kulturelle institutioner og uddannelsesinstitutioner kan blive inspireret af læring i uformelle sammenhænge, hvordan institutioner kan udnytte digitale medier til at bevæge sig ud over egne grænser, og hvordan institutioner kan bevæge sig fra transmission og broadcasting til en dialogisk tilgang.

Downloads

Publiceret

2009-06-19

Citation/Eksport

Dalsgaard, C. (2009). From transmission to dialogue:Personalised and social knowledge media. MedieKultur, 25(46), 16 p. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.1333