Det gode, det dårlige og det ligegyldige - Hvordan man beskytter populærkulturen mod populisterne

Authors

  • Simon Frith

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v8i18.928

Abstract

I de senere år har man ofte diskuteret spørgsmålet om højkultur over for lavkultur, eller finkultur over for populærkultur. Et ofte frem- ført synspunkt har været, at skellet mellem dem er under nedbryd- ning i det postmoderne samfund (se Ib Bondebjergs artikel i Medie- Kultur nr.9). En anden vinkel har været spørgsmålet om kvalitet: Er det ikke mere muligt at skelne mellem godt og skidt, er alt blevet lige-gyldigt i den pluralistiske kultur? (Se artiklerne af Kim Schrøder i MedieKultur nr.7, og Jostein Gripsruds i nr 14.) Den britiske rocksociolog Simon Frith argumenterer imod den opfat- telse at skellet mellem fin- og populærkultur er identisk med skellet mellem borgerskabets "gode smag" over for arbejderklassens "dårlige". Han plæderer i stedet for, at alle former for kulturpraksis har deres "høje" og "lave" varianter, på tværs af traditionelle klas- seskel. Inden for eksempelvis både rockmusik og klassisk musik, film og varieté, må man således ifølge Frith - imod den populistiske værdinivellering - skelne mellem et mindre "feinschmeckende "kult- publikum" og en større skare af mere ligegyldige "forbrugere". Artiklen er oversat fra engelsk af Kim Schrøder.

Downloads

Published

1992-08-29

How to Cite

Frith, S. (1992). Det gode, det dårlige og det ligegyldige - Hvordan man beskytter populærkulturen mod populisterne. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 8(18), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v8i18.928