Ligheder og forskelle. En sammenligning af DR og TV2´s programudbud, seertal og vurdering i 1990 ud fra et public-service perspektiv

Authors

  • Karl-Henrik Bentzon
  • Niels-Aage Nielsen
  • Erik Nordahl Svendsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v8i17.909

Abstract

Danmarks Radio er i alle henseennder et eksempel på klassisk "public service" institution. Men hvad med TV2? Denne undersøgelse sammenligner samtlige programmer sendt fra hhv. DR TV og TV2 efter kl. 17.00 i 1990. Ud fra en summarisk kate- gorisering af programmerne konkluderer undersøgelsen, at TV2 i sit overordnede programudbud meget mere ligner en "public service"- institution end en kommerciel kanal. Denne konklusion får især tyngde, når nogle tyske kommercielle satellitkanaler inddrages i sammenlig- ningen. Men samtidig viser undersøgelsen, at DR og TV2 ikke er ens, når de to kanaler sammenlignes mere detaljeret. DR er mere "public service" orienteret end TV2. Det viser sig bl.a. i udbuddet af fakta, af dansk dramatik og af børneprogrammer. Alle seerdata i undersøgelsen er hentet fra AIM´s interviewundersøg- elser. Fra 1.1.1992 er TV-selskaberne gået over til at anvende AGB Gallups elektroniske TV-Meters (panel på 500 husstande med ca. 1200 personer). Undersøgelsen er også trykt i "Medieforskning i Danmarks Radio 1990".

Downloads

Published

1992-08-29

How to Cite

Bentzon, K.-H., Nielsen, N.-A., & Svendsen, E. N. (1992). Ligheder og forskelle. En sammenligning af DR og TV2´s programudbud, seertal og vurdering i 1990 ud fra et public-service perspektiv. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 8(17), 20 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v8i17.909