Radiolytning i tal - og lytterundersøgelser

Authors

  • Henrik Dahl

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v7i15.894

Abstract

Mange tror, at radioen som medie er på vej ud. Hvis man ser på lytter- tallene, er dette ingenlunde tilfældet. Henrik Dahl, der er tidligere forsk- ningskonsulent i Danmarks Radio, gennemgår her dels de metoder der anvendes ved indsamling af lyttertal og dels udviklingen i radiolytning fra 85-89. I denne periode er radiolytningen totalt set øget ganske betydeligt, dog især pga. lokal(nær-)radioerne. Men jvf. Stefan Samsøe-Petersens artikel i dette nummer, så har DR især mistet unge lyttere. Dahls artikel berører ikke ændringer i lytteomstændighederne, dvs. lyt- ningens "kvalitet". I dag høres radio - modsat tidligere - først og fremmest sammen med andre gøremål. Dette forhold kan belyses ved at sammen- holde DR´s lyttertal med de fritidsundersøgelser som Socialforsknings- instituttet har foretaget i 1964, 75 og 87. De viser et stærkt faldende tids- forbrug, for radioen som primær aktivitet.

Downloads

Published

1991-08-28

How to Cite

Dahl, H. (1991). Radiolytning i tal - og lytterundersøgelser. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 7(15), 7 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v7i15.894

Issue

Section

Articles