Radiolytning i tal - og lytterundersøgelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v7i15.894Abstract
Mange tror, at radioen som medie er på vej ud. Hvis man ser på lytter- tallene, er dette ingenlunde tilfældet. Henrik Dahl, der er tidligere forsk- ningskonsulent i Danmarks Radio, gennemgår her dels de metoder der anvendes ved indsamling af lyttertal og dels udviklingen i radiolytning fra 85-89. I denne periode er radiolytningen totalt set øget ganske betydeligt, dog især pga. lokal(nær-)radioerne. Men jvf. Stefan Samsøe-Petersens artikel i dette nummer, så har DR især mistet unge lyttere. Dahls artikel berører ikke ændringer i lytteomstændighederne, dvs. lyt- ningens "kvalitet". I dag høres radio - modsat tidligere - først og fremmest sammen med andre gøremål. Dette forhold kan belyses ved at sammen- holde DR´s lyttertal med de fritidsundersøgelser som Socialforsknings- instituttet har foretaget i 1964, 75 og 87. De viser et stærkt faldende tids- forbrug, for radioen som primær aktivitet.Downloads
Published
1991-08-28
How to Cite
Dahl, H. (1991). Radiolytning i tal - og lytterundersøgelser. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 7(15), 7 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v7i15.894
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.