Medier, offentlighed og marked. Kommunikation og politisk myndiggørelse i kapitalistiske demokratier.

Authors

  • Graham Murdock

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i13.875

Abstract

Der var engang, hvor enhver dansk medieanalyse indledtes med en oblikatorisk indgangsbøn, der lige indplacerede analyseobjektet i den Habermas´ske offentlighedsteori og -model. I de sidste ti år har offent- lighedsteorien så for nogle stadig udgjort en nødvendig, men implicit forståelsesramme for medieanalysen, mens den for andre har været et irrelevant levn fra en politiserende, marxistisk fortid. Med denne artikel forsøger Graham Murdock at sætte offentligheds- teorien på medieforskningens dagsorden igen,uden sværttilgænge- lige teoretiske udredninger, men i en insisteren på at massemedierne først og fremmest - også i deres underholdende funktioner - må vur- deres på deres rolle i den demokratiske proces. I sin behandling af kommunikation op politisk myndiggørelse i kapita- listiske demokratier interesserer Murdock sig naturligt nok særligt for public service-mediernes muligheder fremover. Men hans diskussion heraf er hverken blind for disse medieinstitutioners mangfoldige histo- riske synder, eller for de kommercielle mediers dynamik og kreativitet. Desuden diskuterer artiklen mediernes rolle i de moderne samfund i lyset af de senere års kulturelle og politiske opbrud, såvel i Vest som i Øst, hvor subnationale bevægelser stiller spørgsmålstegn ved nati- onalstaternes enhedskultur, samtidig med at de transnationale medier nedbryder de kulturelle landegrænser. Artiklen er en revideret udgave af foredraget "Citizens and consumers: Communication and empowerment in capitalist democracies", som Graham Murdock holdt ved SMIDs årsmøde i november 1989. Den er oversat af Karen Bredegaard.

Downloads

Published

1990-06-28

How to Cite

Murdock, G. (1990). Medier, offentlighed og marked. Kommunikation og politisk myndiggørelse i kapitalistiske demokratier. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 6(13), 21 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i13.875