Gensyn med guldalderen. Det nationale i øst og vest
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i13.871Abstract
En måde at forstå nye tendenser på, er at sætte dem ind i en historisk sammenhæng. I denne artikel påpeger Gunhild Agger, at brydningen i disse år mellem det nationale og det overnationale har ført til, at danskheden har fået en renæssance i en række kulturindustrielle produkter. Som eksempler analyserer hun nogle nye reklamer for så forskellige produkter som dansk turisme, Thor øl og Nykredit. Fælles for disse er, at de forsøger at sælge deres produkter ved at henvise til fortiden i en blanding af nostalgisk længsel og utopisk håb. Denne brug af fortiden tolker Gunhild Agger som en fortsættelse af en speciel dansk historieforståelse. Hun genkender i den den danske guldalderkonception, som blev udformet omkring århundredskiftet i opposition til Brandes´ radikalisme. I første halvdel af artiklen præsen- teres og diskuteres baggrunden for og indholdet i denne specielt dan- ske historiske forståelsesramme. Gunhild Aggers artikel bør læses sammen med den efterfølgende af Søren Schou "Det gamle guld og det nye glimmer", hvor han disku- terer nogle af de samme tendenser i et internationalt perspektiv.Downloads
Published
1990-06-28
How to Cite
Agger, G. (1990). Gensyn med guldalderen. Det nationale i øst og vest. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 6(13), 20 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i13.871
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.