Melodrama, temporalitet og genkendelse: amerikansk og russisk stumfilm.

Authors

  • Mary Ann Doane

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i14.865

Abstract

Mary Ann Doanes artikel om det tidlige amerikanske og russiske me- lodrama fra stumfilmsperioden kan måske synes at have et meget eksotisk tema her i 1990. Men hun beskæftiger sig for det første med en genre, melodramaet, som indtager en enestående central plads i både filmens og TV-mediets historie, og hvis historiske rødder derfor har stor aktualitet. Desuden kaster hun et kønsteoretisk aspekt ind- over genre-diskussionen i sin beskæftigelse med sammenhængen mellem kønsroller på lærredet og i den virkelighed, som publikum og filmene befandt sig i. Endelig rummer hendes artikel en central pointe i en generel genre- diskussion: genrerne er i høj grad bundet til deres sociale, kulturelle og historiske produktionssammenhæng - de er ikke ontologiske, over- historiske skabeloner. Det amerikanske og det russiske melodrama er to meget forskellige udgaver af en basal, melodramatiske oplevel- sesmåde. (Artiklen er oversat af Ib Bondebjerg og er i sin engelske udgave trykt i "East-West Film Journal", vol.4, no.2, juni 1990).

Downloads

Published

1990-08-27

How to Cite

Doane, M. A. (1990). Melodrama, temporalitet og genkendelse: amerikansk og russisk stumfilm. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 6(14), 25 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i14.865