Melodrama, temporalitet og genkendelse: amerikansk og russisk stumfilm.
Abstract
Mary Ann Doanes artikel om det tidlige amerikanske og russiske me- lodrama fra stumfilmsperioden kan måske synes at have et meget eksotisk tema her i 1990. Men hun beskæftiger sig for det første med en genre, melodramaet, som indtager en enestående central plads i både filmens og TV-mediets historie, og hvis historiske rødder derfor har stor aktualitet. Desuden kaster hun et kønsteoretisk aspekt ind- over genre-diskussionen i sin beskæftigelse med sammenhængen mellem kønsroller på lærredet og i den virkelighed, som publikum og filmene befandt sig i. Endelig rummer hendes artikel en central pointe i en generel genre- diskussion: genrerne er i høj grad bundet til deres sociale, kulturelle og historiske produktionssammenhæng - de er ikke ontologiske, over- historiske skabeloner. Det amerikanske og det russiske melodrama er to meget forskellige udgaver af en basal, melodramatiske oplevel- sesmåde. (Artiklen er oversat af Ib Bondebjerg og er i sin engelske udgave trykt i "East-West Film Journal", vol.4, no.2, juni 1990).
Published
1990-08-27
How to Cite
Doane, M. (1990). Melodrama, temporalitet og genkendelse: amerikansk og russisk stumfilm. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 6(14), 25 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i14.865
Section
Articles
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals. Articles published in MedieKultur may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
The authors and MedieKultur own the copyright to the published articles and reviews.