Den sociologiske og visuelle lyd. Om radioen og radiomontagen i efterkrigstidens mediekultur
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i14.861Abstract
I denne artikel skriver Ib Bondebjerg radiomontagens hostorie i efterkrigs- tiden med udvalgte eksempler fra de store mestres værker. Udviklingne går fra den klassiske sociologiske montage over den psyko-sociologiske til meta-montagen. Det er "en bevægelse fra det meget dokumentariske og autenticitetsforankrede lydbillede til det mere og mere æstetisk forar- bejdede". Samtidig påpeger Ib Bondebjerg, hvordan radiomontagens udvirkling og debatten om de kontroversielle montager har afspejlet såvel diskussion- erne om, hvad radiomediet skulle bruges til, som mediekulturens udvik- ling generelt.Downloads
Published
1990-08-27
How to Cite
Bondebjerg, I. (1990). Den sociologiske og visuelle lyd. Om radioen og radiomontagen i efterkrigstidens mediekultur. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 6(14), 29 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v6i14.861
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.