Unge, Medier, Modernitet

Authors

  • Kirsten Drotner

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i11.832

Abstract

Kirsten Drotner fremhæver i denne artikel, at mediepædagogikken henter sit grundlag og sin dynamik fra fritidskulturerne, men i op- position til dem. I en undersøgelse af unges videoproduktioner i en ungdomsskole nord for København, har hun kunnet konstatere en stor forskel mellem de unges frivillige medieproduktion og den skole- styrede medieundervisning. Hun finder, at skolens mediepædagogik hviler på en kulturel nor- mativitet, som henter sin begrundelse i modernismens avantgarde- æstetik. Alt kommer til at dreje sig om bevidstgørelse. Derved ned- prioriteres den æstetiske betydningsproduktion, som frembringes på de unges egne præmisser i relation til deres hverdagsliv. Sidst i artiklen påpeger Kirsten Drotner, at bukserne revner, hvis man som underviser vil argumentere for, at medierne kan fungere som pædagogiske midler, samtidig med at man ønsker at accep- tere elevernes egne udtryk som selvgyldige mål.

Downloads

Published

1989-08-27

How to Cite

Drotner, K. (1989). Unge, Medier, Modernitet. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 5(11), 17 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i11.832