Unge, Medier, Modernitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i11.832Abstract
Kirsten Drotner fremhæver i denne artikel, at mediepædagogikken henter sit grundlag og sin dynamik fra fritidskulturerne, men i op- position til dem. I en undersøgelse af unges videoproduktioner i en ungdomsskole nord for København, har hun kunnet konstatere en stor forskel mellem de unges frivillige medieproduktion og den skole- styrede medieundervisning. Hun finder, at skolens mediepædagogik hviler på en kulturel nor- mativitet, som henter sin begrundelse i modernismens avantgarde- æstetik. Alt kommer til at dreje sig om bevidstgørelse. Derved ned- prioriteres den æstetiske betydningsproduktion, som frembringes på de unges egne præmisser i relation til deres hverdagsliv. Sidst i artiklen påpeger Kirsten Drotner, at bukserne revner, hvis man som underviser vil argumentere for, at medierne kan fungere som pædagogiske midler, samtidig med at man ønsker at accep- tere elevernes egne udtryk som selvgyldige mål.Downloads
Published
1989-08-27
How to Cite
Drotner, K. (1989). Unge, Medier, Modernitet. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 5(11), 17 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i11.832
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.