Oplevelsens Kvalitet. Om kvalitetskriterier i kunst og kulturindustri

Authors

  • Kim Schrøder

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v4i7.767

Abstract

De fleste af os har en helt klar fornemmelse for, hvad der er skidt og kanel på kulturmarkedet, hvadenten det drejer sig om maleri, musik, litteratur eller TV-fiktion. Kim Schrøder plæderer i denne artikel for, at den øgede indsigt i tekstoplevelser, som receptionsforskningen har skabt i de senere år, må føre frem til en rehabilitering af "den folkelige smag" og til et opgør med "den gode smags tyranni": med den herskende opfat- telse af kulturel kvalitet, der ser bort fra oplevelseskvaliteten og udelukkende baserer sin kvalitetsvurdering på værkets formelle æstetiske træk. Han rejser bl.a. det spørgsmål, om man ikke bliver nødt til at opgive en almengyldig forestilling om, hvad kvalitet er, så både "godt" og "dårligt" altid er godt og dårligt for nogen? - Men hvis man virkelig accepterer, at "smag og behag er forskellig", må det få kulturpoliti- ske konsekvenser, som artiklen til slut kommer ind på.

Downloads

Published

1988-01-26

How to Cite

Schrøder, K. (1988). Oplevelsens Kvalitet. Om kvalitetskriterier i kunst og kulturindustri. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 4(7), 17 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v4i7.767