Receptionsforskningen i Danmark. En oversigt
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v4i7.762Abstract
I de senere år er receptionsforskning et begreb der i stigende grad er gået igen i strømmen af udgivelser på medieområdet. Man kan med rimelighed tale om et paradigmeskifte i dansk medieforskning. Receptionsforskningen er karakteriseret ved at den, igennem empirisk anlagte undersøgelser der bygger på åbne dybdeinterviews, søger at bestemme hvorledes mediernes modtagere oplever medieprodukterne. Det er en Metode der hidtil har været anvendt inden for pædagogisk, psykologisk og sociologisk forskning. I denne oversigtsartikel gennemgår Carsten Y. Hansen de væsentligste offentliggjorte bidrag inden for den empiriske receptionsforskning i Danmark. De vigtigste resultater fremdrages og metodiske problemer af mere principiel karakter i de enkelte bidrag diskuteres. Til sidst diskuteres nogle af de mere generelle problemer der opstår når det gamle forsk- ningsparadigme udskiftes: Indholdsanalysens status i receptions- analysen; den kvantitative samfundsvidenskabelige forsknings gyldighedskrav; Medieprodukternes bevidsthedsdannende ind- virkning på modtagerne.Downloads
Published
1988-01-26
How to Cite
Hansen, C. Y. (1988). Receptionsforskningen i Danmark. En oversigt. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 4(7), 23 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v4i7.762
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.