Semiotik og massekommunikationsforskning

Authors

  • Peter Larsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v2i3.711

Abstract

Semiotikken har siden begyndelsen af 70'erne spillet en vigtig rolle i både dansk og international massekommuni- kationsforskning, ofte som en vigtig inspirationskilde, men i de senere år også proklameret som selve massekom- munikationsforskningens fundamentale teoretiske referen- ceramme, især i anglo-amerikansk sammenhæng. I artiklen diskuterer Peter Larsen forholdet mellem semiotik og mas- sekommunikationsforskning med udgangspunkt i 60'ernes franske semiologi. Der focuseres på semiologiens impli- citte og eksplicitte erkendelsesinteresser og disse sæt- tes i relation til den nyere humanistiske massekommuni- kationsforskning totalitetskrav. Det fremhæves hvorledes de to forskningsområders erkendelsesinteresser ofte konfligerer, men også at der omkring betydningsanalysen er et reelt interessesammenfald. På denne baggrund gen- nemgås en række eksempler på såvel ortodokse semiologi- ske som semiologisk inspirerede behandlinger af massekom- munikationsfænomener.

Downloads

Published

1986-08-25

How to Cite

Larsen, P. (1986). Semiotik og massekommunikationsforskning. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 2(3), 19 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v2i3.711

Issue

Section

Articles