Semiotik og massekommunikationsforskning
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v2i3.711Abstract
Semiotikken har siden begyndelsen af 70'erne spillet en vigtig rolle i både dansk og international massekommuni- kationsforskning, ofte som en vigtig inspirationskilde, men i de senere år også proklameret som selve massekom- munikationsforskningens fundamentale teoretiske referen- ceramme, især i anglo-amerikansk sammenhæng. I artiklen diskuterer Peter Larsen forholdet mellem semiotik og mas- sekommunikationsforskning med udgangspunkt i 60'ernes franske semiologi. Der focuseres på semiologiens impli- citte og eksplicitte erkendelsesinteresser og disse sæt- tes i relation til den nyere humanistiske massekommuni- kationsforskning totalitetskrav. Det fremhæves hvorledes de to forskningsområders erkendelsesinteresser ofte konfligerer, men også at der omkring betydningsanalysen er et reelt interessesammenfald. På denne baggrund gen- nemgås en række eksempler på såvel ortodokse semiologi- ske som semiologisk inspirerede behandlinger af massekom- munikationsfænomener.Downloads
Published
1986-08-25
How to Cite
Larsen, P. (1986). Semiotik og massekommunikationsforskning. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 2(3), 19 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v2i3.711
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.