Mediernes lyd. En multimodal analysemetode
Abstract
Der er en voksende mængde af akademiske artikler og bøger om lyd i medier. Særligt filmen er velbeskrevet, men også andre områder er i vækst. Artiklen ser derfor udfordringen i at integrere forståelsen af lyd i den øvrige medieforskning, frem for at fastholde lyden med status af et særligt område. En væsentlig barriere for denne integration er manglen på konkrete redskaber til at analysere lydens rolle og funktion i audiovisuelle medier. Artiklen gør derfor tre ting: 1) Den peger på en række fundamentale træk ved lyd som kræver særlig opmærksomhed, 2) den ser på, hvordan lyden indgår i mere omfattende multimodale sammenhænge og 3) den giver en række anvisninger på, hvordan man med fordel og med præcision til følge kan inddrage det lydlige i analysen af medier.
Published
2006-06-23
How to Cite
Langkjær, B. (2006). Mediernes lyd. En multimodal analysemetode. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 22(40), 13 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v22i40.440
Section
Articles
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals. Articles published in MedieKultur may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
The authors and MedieKultur own the copyright to the published articles and reviews.