Konsekvenser av dagliga gratistidningar på marknaden – svenska erfarenheter

Authors

  • Ingela Wadbring Göteborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.373

Abstract

I denne artikel beskriver forfatteren de seneste mere end 10 års erfaringer med gratisaviser i Sverige. Det var i Sverige, at den første udgave af ‚trafikavisen’ Metro (metroXpress i Danmark) udkom første gang. Det er derfor i Sverige man i længst tid har kunnet observere den nye medietypes indvirkning på de etablerede dagblade – og på medieudviklingen i det hele taget. Forfatteren beskriver både de kommercielle og adfærdsmæssige konsekvenser af Metros og konkurrerende gratisavisers indtog på det svenske marked; fra truslen mod de etablerede avisers indtjeningsmuligheder til de nye læsere som gratisaviserne har rekrutteret til dagbladsmediet. Artiklen er skrevet før den såkaldte aviskrig brød du i Danmark i efteråret 2006, udløst af den den islandske koncern Baugurs proklamering om et nyt landsdækkende, husstandsomdelt dagblad – Nyhedsavisen – hvis mål var på kort tid at få en million læsere i Danmark. Artiklen forholder sig ikke til den konkrete situation i Danmark, men rummer refleksioner over det grundlag man kan vurdere dagbladenes situation og udviklingsmuligheder på i et marked, der er pt. er inde i en dramatisk periode.

Downloads

Published

2007-04-24

How to Cite

Wadbring, I. (2007). Konsekvenser av dagliga gratistidningar på marknaden – svenska erfarenheter. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 23(42), 16 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.373