Skræk i forebyggelseskampagner - stærkt virkemiddel eller skråplan?

Authors

  • Birgitte Ravn Olesen Roskilde Universitet
  • Tine Mark Jensen Roskilde Universitet
  • Nina Blom Andersen Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.372

Abstract

I artiklen sættes fokus på hvilke faktorer, det er relevant at inddrage i en diskussion af, hvorvidt skræk er et anbefalelsesværdigt virkemiddel i sundhedsfremmende kampagner. Udgangspunktet tages i en begrebsmæssig afklaring af fænomenet »skræk som virkemiddel«, hvor eksempler fra danske kampagner inddrages. I forlængelse heraf udpeges en række faktorer, som forfatterne mener, bør have fokus i vurderingen af, hvorvidt skræk er et relevant virkemiddel. Formålet med artiklen er at invitere til refleksion omkring, hvilke faktorer og effekter, man skal være opmærksom på ved sit valg af virkemidler, når man har valgt kampagnen som formidlingsform.

Downloads

Published

2007-04-24

How to Cite

Ravn Olesen, B., Mark Jensen, T., & Blom Andersen, N. (2007). Skræk i forebyggelseskampagner - stærkt virkemiddel eller skråplan?. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 23(42), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.372