Forbruger- og livsstilsjournalistik. En analyse af nytte og nydelse i journalistikken

Authors

  • Unni From Århus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.319

Abstract

Forbruger- og livsstilsjournalistikken fik i 1980’erne og 1990’erne tilsammen betegnelsen servicejournalistik og blev udpeget som en væsentlig tendens i journalistikkens udvikling. Artiklen sætter fokus på stofområdet og undersøger de læsepositioner, feltet etablerer med udgangspunkt i artikler bragt i fem danske aviser og hovedsageligt i diverse tillæg eller særlige sektioner. Analysen argumenterer for, at denne type journalistik i den trykte presse repræsenterer en række forskellige læsepositioner, nemlig: Nyttelæsning, refleksionslæsning, nydelse og oplevelse og indskriver en meget sammensat læser, der på en gang opfattes som borger, klient, konsument og hedonist.

Downloads

Published

2007-04-24

How to Cite

From, U. (2007). Forbruger- og livsstilsjournalistik. En analyse af nytte og nydelse i journalistikken. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 23(42), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.319