Forbruger- og livsstilsjournalistik. En analyse af nytte og nydelse i journalistikken
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.319Abstract
Forbruger- og livsstilsjournalistikken fik i 1980’erne og 1990’erne tilsammen betegnelsen servicejournalistik og blev udpeget som en væsentlig tendens i journalistikkens udvikling. Artiklen sætter fokus på stofområdet og undersøger de læsepositioner, feltet etablerer med udgangspunkt i artikler bragt i fem danske aviser og hovedsageligt i diverse tillæg eller særlige sektioner. Analysen argumenterer for, at denne type journalistik i den trykte presse repræsenterer en række forskellige læsepositioner, nemlig: Nyttelæsning, refleksionslæsning, nydelse og oplevelse og indskriver en meget sammensat læser, der på en gang opfattes som borger, klient, konsument og hedonist.Downloads
Published
2007-04-24
How to Cite
From, U. (2007). Forbruger- og livsstilsjournalistik. En analyse af nytte og nydelse i journalistikken. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 23(42), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v23i42.319
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.