Framing: Introduktion til et begreb og en klassisk tekst

Authors

  • Stig Hjarvard Department of Media, Cognition and Communication, University of Copenhagen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v31i58.20026

Keywords:

Framing, meningsdannelse, medieteori, tekstanalyse, betydning, Robert Entman

Abstract

I denne introduktion til Robert Entmans artikel om framing fra 1993 præsenteres framing-begrebet og dets anvendelse i medie- og kommunikationsforskningen. Begrebets forhistorie inden for psykologisk og sociologisk forskning skitseres, ligesom den videre anvendelse og udvikling af begrebet hos Robert Entman og blandt andre medieforskere gennemgås og diskuteres.  Senere teoretiske bidrag har især forsøgt at præcisere, hvordan framing indgår i de sociale og kommunikative processer, der former meningsdannelsen i samfundet. Til forskel fra konkurrerende og mere vidtrækkende teorier som semiotik og diskursanalyse, der også anvendes som afsæt for analyse af medietekster, er teori om framing at opfatte som ’middle-range teori’. 

Downloads

Published

2015-05-13

How to Cite

Hjarvard, S. (2015). Framing: Introduktion til et begreb og en klassisk tekst. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 31(58), 104–114. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v31i58.20026

Issue

Section

Articles: Classics