Framing: Til afklaring af et spredt paradigme
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v31i58.20002Keywords:
framing, communication, interpretation, meaning making processesAbstract
I denne klassiske artikel om framing-begrebet giver Robert M. Entman en udfoldet definition af framing, ligesom han argumenterer for, at frames findes i hele kommunikationsprocessen, dvs. hos afsenderen, i teksten, hos modtageren og i kulturen. Framing-begrebet har været anvendt i mange discipliner, men kommunikationsforskningen kan med fordel være den centrale overdisciplin, der samler spredte bidrag til en konsistent definition af begrebet. Kommunikationsforskningen kan på denne måde dels styrke sin egen teoretiske stringens og dels bidrage til afklaring af en række problemer i en række andre discipliner vedr. teksters betydning og indflydelse. Artiklen er oprindeligt publiceret i Journal of Communication i 1993. Artiklen er oversat af Stig Hjarvard.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.