Sociale medier og ulovlige netværk i gymnasieskolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v31i59.18597Keywords:
Undervisning, netværk, medier, social arv, forbud, snyd, gymnasietAbstract
Artiklen handler om spændingen mellem det lærerledede undervisningsfællesskab og kvasi-hemmelige netværk i en gymnasieklasse. Omdrejningspunktet er deling af resultater og opgaver i netværkene gennem hemmelige lukkede Facebook-grupper. Artiklen argumenterer for at denne praksis, hvis ikke den var forbudt, ville komme længere frem i lyset og at lærerne herved ville kunne hjælpe eleverne med trække grænsen mellem snyd, plagiat, inspiration, applikation og appopriation. Hertil ville lærerne kunne hjælpe eleverne med, hvordan man søger og netværker sig til opgaver og trækker på dem i arbejdet med egne opgaver. Til at kvalificere vores analyse og argumentation vil vi primært udgå fra netværksteori. Dette vil navnlig komme til udtryk gennem en løbende diskussion om negativ social arv, der lever videre i netværk og om positiv social arv, der omvendt udraderes i gymnasiets forbudte og derfor hemmelige netværk. Empirisk trækker artiklen på aktionsforskningsprojektet Socio Media Education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals. Articles published in MedieKultur may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
The authors and MedieKultur own the copyright to the published articles and reviews.