Sociale medier og ulovlige netværk i gymnasieskolen

Authors

  • Jesper Tække Institute of Information and Media Studies, University of Aarhus
  • Michael Paulsen Aalborg Universitet inst. for læring go filosofi

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v31i59.18597

Keywords:

Undervisning, netværk, medier, social arv, forbud, snyd, gymnasiet

Abstract

Artiklen handler om spændingen mellem det lærerledede undervisningsfællesskab og kvasi-hemmelige netværk i en gymnasieklasse. Omdrejningspunktet er deling af resultater og opgaver i netværkene gennem hemmelige lukkede Facebook-grupper. Artiklen argumenterer for at denne praksis, hvis ikke den var forbudt, ville komme længere frem i lyset og at lærerne herved ville kunne hjælpe eleverne med trække grænsen mellem snyd, plagiat, inspiration, applikation og appopriation. Hertil ville lærerne kunne hjælpe eleverne med, hvordan man søger og netværker sig til opgaver og trækker på dem i arbejdet med egne opgaver. Til at kvalificere vores analyse og argumentation vil vi primært udgå fra netværksteori. Dette vil navnlig komme til udtryk gennem en løbende diskussion om negativ social arv, der lever videre i netværk og om positiv social arv, der omvendt udraderes i gymnasiets forbudte og derfor hemmelige netværk. Empirisk trækker artiklen på aktionsforskningsprojektet Socio Media Education.

Downloads

Published

2016-03-08

How to Cite

Tække, J., & Paulsen, M. (2016). Sociale medier og ulovlige netværk i gymnasieskolen. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 31(59), 22 p. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v31i59.18597