En kvantitativ metode til analyse af radio

Authors

  • Christine Lejre Sand TV
  • Nete Nørgaard Kristensen University of Copenhagen Faculty of the Humanities

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v30i56.15998

Keywords:

Radio, Methodology, Content analysis, Cultural journalism

Abstract

I den danske såvel som den internationale radiolitteratur er bud på metoder til analyse af radiomediet sparsomme. Det skyldes formentlig, at radiomediet er svært at analysere, fordi det er et medie, der ikke er visualiseret i form af billeder eller understøttet af printet tekst. Denne artikel har til formål at beskrive en ny kvantitativ metode til analyse af radio, der tager særligt hensyn til radiomediets modalitet – lyd struktureret som et lineært forløb i tid. Metoden understøtter dermed både radiomediet som et medie i tid og som et blindt medie. Metoden er udviklet i forbindelse med en komparativ analyse af kulturprogrammer på P1 og Radio24syv lavet for Danmarks Radio. Artiklen peger på, at metoden er velegnet til analyse af ikke kun radio, men også andre medieplatforme samt forskellige journalistiske stofområder.

Author Biography

Nete Nørgaard Kristensen, University of Copenhagen Faculty of the Humanities

Associate Professor, PhD

Department of Media, Cognition & Communication

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Lejre, C., & Kristensen, N. N. (2014). En kvantitativ metode til analyse af radio. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 30(56), 19 p. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v30i56.15998

Issue

Section

Articles: Open section