Foghs forslag. Sammenhæng mellem tale, identitet og strategi

Authors

  • Mie Femø Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v24i44.1304

Abstract

Hvor fintunet kan selvfremstillingen være i moderne politikeres fremtræden på tv? Hvordan kan man overhovedet arbejde analytisk med personlig fremtræden? Denne artikel diskuterer identitetsarbejde ud fra konversationsanalytiske begreber med henblik på at give et bud på, hvordan man kan analysere og diskutere et fænomen som ‘profil’. Der eksemplificeres med et uddrag af en tv-duel fra folketingsvalget 2001 mellem Anders Fogh Rasmussen (daværende formand for Venstre og leder af oppositionen) og Poul Nyrup Rasmussen (daværende statsminister og formand for Socialdemokratiet), og det vises, hvordan Fogh formåede at fremstå som ‘konstruktiv opponent’, hvilket korresponderede med Venstres valgslogan, “Tid til forandring”.

Downloads

Published

2008-09-23

How to Cite

Nielsen, M. F. (2008). Foghs forslag. Sammenhæng mellem tale, identitet og strategi. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 24(44), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v24i44.1304