Foghs forslag. Sammenhæng mellem tale, identitet og strategi
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v24i44.1304Abstract
Hvor fintunet kan selvfremstillingen være i moderne politikeres fremtræden på tv? Hvordan kan man overhovedet arbejde analytisk med personlig fremtræden? Denne artikel diskuterer identitetsarbejde ud fra konversationsanalytiske begreber med henblik på at give et bud på, hvordan man kan analysere og diskutere et fænomen som ‘profil’. Der eksemplificeres med et uddrag af en tv-duel fra folketingsvalget 2001 mellem Anders Fogh Rasmussen (daværende formand for Venstre og leder af oppositionen) og Poul Nyrup Rasmussen (daværende statsminister og formand for Socialdemokratiet), og det vises, hvordan Fogh formåede at fremstå som ‘konstruktiv opponent’, hvilket korresponderede med Venstres valgslogan, “Tid til forandring”.Downloads
Published
2008-09-23
How to Cite
Nielsen, M. F. (2008). Foghs forslag. Sammenhæng mellem tale, identitet og strategi. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 24(44), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v24i44.1304
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.