En form av television. Globaliseringen av nationell TV-kultur
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1287Abstract
Det populære svenske spil- og underholdningsprogram, Bingolotto, har været vist på national svensk tv lige så længe der har været kommer- ciel tv i Sverige. Programmet har haft skiftende succe siden starten i 1991 og havde på sit højdepunkt over 2 milllioner seere. Artiklen be- skriver Bingolotto som et særligt format inden for spil- og legeprogram- mer. Det sker gennem en diskussion af formatbegrebet i forhold til be- grebet genre, og gennem en identifikation af 4 karakteristiske dimen- sioner i formatbegrebet. Forfatteren fremhæver tv-formatet som en konceptuel beholder, der dels kan kapitaliseres, men som også kun kan anvendes på visse genrer. Desuden betragtes tv-formaternes fremvækst som et slags kulturelt oversættelsesarbejde i en globalise- ret tid, hvor internationale formater versioneres til et bestemt publikum ved at give formatet nationalt kulturelt særpræg.Downloads
Published
2005-09-05
How to Cite
Bolin, G. (2005). En form av television. Globaliseringen av nationell TV-kultur. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 21(39), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1287
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.