Markedet for TV-formater
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1286Abstract
Fremvæksten af et formaliseret internationalt marked for TV-formater har i høj grad forårsaget en stille revolution i TV-branchen igennem de sidste 10-15 år. En revolution, fordi udenlandsk skabte underholdnings- programmer har vundet indpas i primetime overalt på sendefladen i form af programmer som f.eks. Popstars, Idols, Hvem vil være millionær, Jeopardy, Par på prøve, Robinson, Big Brother og Room Service. En stille revolution, fordi dette faktum ikke har fået tildelt synderlig megen opmærksomhed uden for TV-branchens egne rammer. Ser man bort fra den juridiske litteratur, hvor formaterne har fået ganske megen opmærk- somhed i forbindelse med ophavsretslige spørgsmål, eksisterer der reelt meget få akademiske studier af formatmarkedet. Denne artikels mål er derfor at give en indledende, medieøkonomisk orienteret beskrivelse af formatmarkedet, dets aktører og dets virkemåde. Artiklen er baseret på mit speciale ‘Markedet for TV-formater’ (under udarbejdelse).Downloads
Published
2005-09-05
How to Cite
Wedell-Wedellsborg, T. (2005). Markedet for TV-formater. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 21(39), 10 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1286
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.