McTv. Bidrag til en forståelse af tv-formaternes globale popularitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1285Abstract
Globaliseringen har knyttet verdens tv-industrier tættere sammen. Struk- turelle og institutionelle forbindelser mellem tv-systemer og tv-industrier har skabt en tv-branche, der i stigende grad styres af de samme prak- sisser og mål. Denne dynamik afspejles i tv-formaternes popularitet. På overfladen bidrager den globale udbredelse af tv-formater dog ikke kun til en global integration af industriens økonomi men også til en standardi- sering af programmernes indhold. Få store medieselskaber sælger idéer på et internationalt marked, således at seerne tilsyneladende ser natio- nale variationer af de samme programmer. På et dybere niveau viser salget af formater dog, at tv stadig er knyttet til lokale og nationale kulturer. Med eksempler fra Latinamerika argumenterer denne artikel for det syns- punkt, at tv på én gang er globalt og nationalt formet både af de globalise- rede medieøkonomier og af de lokale og nationale kulturer.Downloads
Published
2005-09-05
How to Cite
Waisbord, S. (2005). McTv. Bidrag til en forståelse af tv-formaternes globale popularitet. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 21(39), 14 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1285
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.