Krigens fjendebilleder: Kosovokrisen 1998-99 som informationskrig
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i38.1272Abstract
Artiklen er en kritisk historisk analyse af, hvordan NATOs krigsmæssige indsats mod Serbien-Montenegro i foråret 1999 blev ledsaget af en medie- mæssig offensiv, der satte vestlige nyhedsmedier under pres for at bakke op om krigen. Medierne viste sig at have begrænset modstandskraft, og en klodset serbisk mediestrategi gjorde sit til, at det lykkedes at få hovedpar- ten af presse, tv og radio i de vestlige lande til at acceptere den uerklærede krig som legitim, ja, endda legal – selvom tilgængelige oplysninger burde have skabt en mere analytisk og kritisk holdning til NATOs informations- strategi.Downloads
Published
2005-09-05
How to Cite
Fledelius, K. (2005). Krigens fjendebilleder: Kosovokrisen 1998-99 som informationskrig. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 21(38), 10 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i38.1272
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.