Nyhedernes musik
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1258Abstract
På trods af, at funktionel musik spiller en vigtig rolle i medierne, er musik- kens ’strategiske’ funktioner ikke specielt vel belyst i hverken medieforsk- ningen eller markedsforskningen. Artiklen næranalyserer 23 sekunders underlægningsmusik til TV2 Nyhedernes introduktion en tilfældig aften og belyser i samklang med Jørgen Stigels artikel, hvorledes nyhedernes musik tager karakter af egenreklame: Musikken er ’lytfang’ og auditivt klister – en dynamisk instans, som skaber stemningsmæssig sammen- hæng i nyhedernes forskræp. Musikken må være distinktiv, skabe op- mærksomhed og gøre nyhederne identificerbare både i forhold til de om- givende reklamer på kanalen, andre tv-kanalers nyhedsudsendelser og hverdagslige gøremål i brugssituationen.Downloads
Published
2004-09-05
How to Cite
Graakjær, N. J. (2004). Nyhedernes musik. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 20(37), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1258
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.