Tv’s egenreklame og kanalstemmen – en kvalitativ undersøgelse

Authors

  • Jørgen Stigel

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1257

Abstract

Tv-stationer fungerer som distributører af andres markedsføring i form af reklamer, men de er samtidig også selvstændige aktører i medieret markedskommunikation, idet tv-kanalerne må gøre opmærksom på sig selv og deres egenart for at tiltrække og fastholde seere. Artiklen kate- goriserer og definerer, hvordan tv-stationerne sætter sig selv i scene i form af egenreklame og kanalstemme. En sammenlignende analyse af DR1, TV2 og TV3 påviser, at stationernes egenreklamer formmæssigt konvergerer i perioden 1993 til 1996. Der sker samtidig en selvstændig- gørelse af egenreklamen, idet kanalstemmen – voice over’en – har fået mere autonomi, og stemmen fungerer som en central instans for ska- belse af nærvær, fællesskab og continuity.

Downloads

Published

2004-09-05

How to Cite

Stigel, J. (2004). Tv’s egenreklame og kanalstemmen – en kvalitativ undersøgelse. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 20(37), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1257