Det forførende medie - om autokommunikation i markedsføringen
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1255Abstract
Artiklen præsenterer forskellige aspekter af markedskommunikation set som autokommunikation – det vil sige kommunikation om og til af- sender selv. Moderne marketing er grundlagt på ideen om, at virksom- heder kun overlever i længden, hvis de er opmærksomme på marke- dets ønsker og behov, og branchen arbejder ud fra en ideel forståelse om responsivitet og dialog med kunder og omverden. Artiklen påpeger imidlertid, at den moderne forbruger – eller modtager – oftest forholder sig blasert eller ligegyldigt til reklamens budskaber, hvorimod både rek- lamebureauerne og deres kunder er højinvolverede i at omsætte bud- skaberne til symbolsk værdiskabelse inden for virksomhedernes egne rammer. I et ledelsesperspektiv betyder det for det første, at visioner og holdninger bliver forlenet med en særlig autoritet og forpligtelse for virksomheden, når disse visioner kommunikeres offentligt gennem et eksternt medie. Intern kommunikation får simpelthen en større gennem- slagskraft, når den sendes ud af huset, og artiklen viser med en række eksempler, hvorledes reklamer kan anspore medarbejderne til korps- ånd og hensigtsmæssig adfærd i ’sandhedens øjeblik’ – mødet med kunden.Downloads
Published
2004-09-05
How to Cite
Christensen, L. T. (2004). Det forførende medie - om autokommunikation i markedsføringen. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 20(37), 10 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1255
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.