Reality Branding
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1254Abstract
Artiklen tager ’reality branding’ som udgangspunkt for at diskutere markedsføringens kultur- og livsstilsproducerende potentialer på en mediearena, hvor den kommercielle og hverdagslige virkelighed smelter sammen i virksomheders og konsumenters ’joint effort’ i at skabe meningsfyldte historier. Tankegangen er, at forbrugere har gennemskuet reklamernes mere eller mindre fantasifulde tegnkon- struktioner og forholder sig blasert til budskaberne. Som modsvar til denne ligegyldighed forsøger den moderne og avancerede markeds- føring at skabe nye involverende mediemiljøer og nye brugssituatio- ner for produktet – for eksempel er Polle fra Snave debuteret i film- mediet, og Starbucks skabte et nyt fysisk og symbolsk rum for kaffe og kaffedrikning så godt som uden hjælp af traditionel reklame. Artik- lens ærinde er at diskutere denne udvikling i markedsføringen – ikke ud fra traditionelle sociologiske og psykologiske antagelser om foran- dringer i mentalitetsformer, men ud fra en historisk belysning af mar- kedsføringens diskurser set i relation til udviklingen i mediesystemerne.Downloads
Published
2004-09-05
How to Cite
Arvidsson, A. (2004). Reality Branding. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 20(37), 9 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v20i37.1254
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.