Spillet i filmen - filmen i spillet: På sporet af en lucidografi

Authors

  • Bo Kampmann Walther

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v19i36.1232

Abstract

Artiklen præsenterer en lucidografi, en lære om film og spil baseret på cinematografi (læren om film) og ludologi (læren om spil). Med denne lucidografi sammenligner forfatteren computerspil og film, og opstiller en systematik for spil-elementer i film (sceneopbygning, special effects m.m.) og film-elementer i spil (montage, trailer, cut-scenes, m.m.). Vi lever i ludologiens tidsalder, påstår forfatteren, og filmmediets leg med tid i film som Memento (2000), Mulholland Drive (2001) og Sliding Doors (1998) er inspireret af computerspillet, ligesom æstetikken i The Matrix (1999) og narrativiteten i Lola Rennt (1999) er funderet i computerspillet.

Downloads

Published

2003-09-05

How to Cite

Walther, B. K. (2003). Spillet i filmen - filmen i spillet: På sporet af en lucidografi. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 19(36), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v19i36.1232