Autenticitetsstrategier i Robinson Ekspeditionen 2000
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v18i34.1214Abstract
Iscenesættelse af autenticitet i realityserien Robinson Ekspeditionen er en overordnet tekstuel strategi, som bibringer en fornemmelse af ægt- hed og spontanitet. Artiklen giver eksempler på, hvorledes debattørerne på Robinson Ekspeditionens hjemmeside behandler programmets del- tagere, som om de er «sig selv«, samtidig med at de vurderes på en pa- rameter, der handler om ægthed og falskhed. Debatten på hjemmesiden handler bl.a. om «autenticitetshunger«, og artiklen diskuterer, hvorledes det lykkes for programmet at formidle en iscenesat, men samtidig uin- strueret form for dokumentarisme, samtidig med at deltagerne fungerer som spilfigurer i en stramt redigeret fortælling, der baserer sig på fikti- onens koder.Downloads
Published
2002-09-05
How to Cite
Jerslev, A. (2002). Autenticitetsstrategier i Robinson Ekspeditionen 2000. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 18(34), 10 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v18i34.1214
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.