Hovedstrømninger i dansk film- og medieforskning

Authors

  • Ib Bondebjerg

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v16i31.1161

Abstract

Medieforskningen er i dansk sammenhæng endnu ung som institutionali- seret videnskab. Ikke desto mindre kan fagets videnskabsteoretiske grundlag periodiseres ved hjælp af en række markante bølger. Semiolo- gien og tysk inspireret kulturkritik og offentlighedsteori i 1970'erne, en re- ceptionsanalytisk modstrømning 1980'erne, samt nyere sociologisk teori og kognitionsforskning i 1990'erne. På baggrund af disse hovedstrøm- ninger skitserer Ib Bondebjerg kontroverserne og den teoretiske udvikling i dansk medievidenskab. Fremstillingen af disse brydninger hviler dog på denne pointe: at der bag de markante forskelle ligger en udbredt konsen- sus, som udgør selve sammenhængen i dansk medieforskning. Fælles for de forskellige teoretiske perspektiver er nemlig, at de på hver deres måde sætter institution/samfund, tekst/æstetik og modtager i forhold til hinanden. Det er imidlertid betoningen af tyngdepunktet i denne relation, der er forskellig.

Downloads

Published

2000-09-04

How to Cite

Bondebjerg, I. (2000). Hovedstrømninger i dansk film- og medieforskning. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 16(31), 15 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v16i31.1161