“Anders And, han virker så dansk” -At vokse op med Disney i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1148Abstract
Siden Mickey Mouse først så dagens lys i 1928, har Walt Disneys figurer og eventyruniverser bredt sig til hele jordkloden: Anders And, Mickey Mouse, Snehvide, Simba, Tarzan m.fl. Indtil for 10-15 år siden var den normale Disneyoplevelse for en dansker først og fremmest knyttet til det skriftlige medie, nemlig tegneserie-bladene og især Anders And & Co. I dag er 'Disneykulturen' en stærk flerarmet mediekultur, som går på tværs af generationer og krydser landegrænser; og Disneys tilstedeværelse i børns populærkultur i næsten hele verden er blevet meget mere omfat- tende, siden eventyrets begyndelse i 1920erne. I denne artikel belyser Anne Mette Stevn gennem en historisk orienteret receptionsanalyse, hvorledes danskernes brug og oplevelse af Disneys produkter har ud- viklet sig.Downloads
Published
1999-09-04
How to Cite
Stevn, A. M. (1999). “Anders And, han virker så dansk” -At vokse op med Disney i Danmark. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 15(30), 8 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1148
Issue
Section
Articles
License
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals. Articles published in MedieKultur may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
The authors and MedieKultur own the copyright to the published articles and reviews.