“Anders And, han virker så dansk” -At vokse op med Disney i Danmark

Authors

  • Anne Mette Stevn

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1148

Abstract

Siden Mickey Mouse først så dagens lys i 1928, har Walt Disneys figurer og eventyruniverser bredt sig til hele jordkloden: Anders And, Mickey Mouse, Snehvide, Simba, Tarzan m.fl. Indtil for 10-15 år siden var den normale Disneyoplevelse for en dansker først og fremmest knyttet til det skriftlige medie, nemlig tegneserie-bladene og især Anders And & Co. I dag er 'Disneykulturen' en stærk flerarmet mediekultur, som går på tværs af generationer og krydser landegrænser; og Disneys tilstedeværelse i børns populærkultur i næsten hele verden er blevet meget mere omfat- tende, siden eventyrets begyndelse i 1920erne. I denne artikel belyser Anne Mette Stevn gennem en historisk orienteret receptionsanalyse, hvorledes danskernes brug og oplevelse af Disneys produkter har ud- viklet sig.

Downloads

Published

1999-09-04

How to Cite

Stevn, A. M. (1999). “Anders And, han virker så dansk” -At vokse op med Disney i Danmark. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 15(30), 8 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1148