Batman: Film, fortælling: Det hyperbevidste

Authors

  • Jim Collins

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1147

Abstract

Populærtekster har fra 1980'erne og frem udviklet sig til at være hybrid- tekster, der med udgangspunkt i mobile betydningsbærere som Batman figuren bevæger sig på tværs af diskursformer og genreskel, samtidig med at de aktivt inddrager tidligere aktiveringer af de mobile betydnings- bærere fra populærkulturens historie. 'Handlingen' kan derfor ikke ad- skilles fra dens kodificerede repræsentation, og de mange lag af inter- tekster undergraver ideen om 'teksten i sig selv.' Med eksempler fra Tim Burton's film Batman, Frank Millers grafiske roman The Dark Knight Returns og Alan Moore's Watchmen argumenterer Jim Collins i denne artikel for, at såvel forfattere som publikum til populærtekster er blevet semiotisk sofistikerede og derved hyperbevidste om populærteksternes intertekstualiteter. Dette har betydning for det generelle mediebillede, og ikke mindst for den måde vi bruger medier på.

Downloads

Published

1999-09-04

How to Cite

Collins, J. (1999). Batman: Film, fortælling: Det hyperbevidste. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 15(30), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i30.1147