Tilbage til virkeligheden: en undersøgelse af danske unges reklamesmag

  • John Thorup

Abstract

Siden slutningen af 1980'erne har ungdomsreklamen været præget af en brudsæstetik - ungdomsreklamer har undfordret dominerende moralfore- stillinger, klassiske kropsidealerog konventielle fortælleformer. Det antages ofte i reklamebranchen og i ungdomsforskningen, at disse reklamer er ud- tryk for en tidstypisk ungdommelig smag. Men kan de unge overhovedet lide brudreklamerne? Forfatteren har interviewet20 unge københavnere om deres reklamesmag, og analyserne peger på, at informanterne fore- trækker reklamer, hvor fortælling og æstetik er mere traditionel end i brud- reklamen, dvs. danske reklamer der fortæller historier om det senmoder- nes kompleksitet. Ifølge forfatteren indikerer resultatet, at vi må forstå for- holdet mellem unge og reklame anderledes, end vi gør idag.
Published
2000-09-04
How to Cite
Thorup, J. (2000). Tilbage til virkeligheden: en undersøgelse af danske unges reklamesmag. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 16, 13 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v16i0.1140