Hvor er den ironiske generation? - om unge mediebrugeres billedlæsningskompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i29.1127Abstract
På baggrund af betydelige resultater fra 80´ernes og 90´ernes receptions- og reklameforskning er der opstået en generel opfattelse af, at unge er i besiddelse af særlige mediekompetencer, at de har optrænet et særligt distanceret blik for ironi og satire. Med udgangspunkt i en gruppe danske gymnasieelevers analyser af en Diesel-reklame, diskuterer forfatteren i denne artikel, om de unge faktisk er i stand til at gennemskue den pågæld- ende reklames kritisk-ironiske kommentar til det mellemlagsmiljø, den tema- tiserer, og om de unge generelt forstår betydningspotentialerne i de rekla- mer, der har dem selv som målgruppe.Downloads
Published
1999-09-03
How to Cite
Thorup, J. (1999). Hvor er den ironiske generation? - om unge mediebrugeres billedlæsningskompetencer. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 15(29), 13 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i29.1127
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.