Avisanalysens status

Authors

  • Ulrik Lehrmann

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v14i28.1110

Abstract

Selv om avisen længe har været det dominerende massemedie, er avisanalysens bidrag til dansk medieforskning både af nyere dato - knap 30 år - og forholdsvis beskeden af omfang. Artiklen giver en oversigt over avisanalytiske tilgange siden Niels Thomsens bane- brydende disputats i 1972. Den belyser de forskellige dimensioner, temaer, metoder og ideologiske perspektiver, som avisanalyse har taget afsæt i. Dermed vises der, hvorledes 1970´erne var avisana- lysens helt store årti, ud fra hvilke præmisser den dengang dyrkedes, og hvad der fortsat har værdi i disse bidrag. Men artiklen viser også, hvordan aktuelle tilgange kan sætte standarden for kommende avis- analyser.

Downloads

Published

1998-09-03

How to Cite

Lehrmann, U. (1998). Avisanalysens status. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 14(28), 10 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v14i28.1110