Lyden af ny dansk film - analyser af forholdet mellem audiovisuel stil og filmoplevelse i "Pelle Erobreren", "Nattevagten", "Pusher" og "Breaking the Waves"

Authors

  • Birger Langkjær

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v13i27.1102

Abstract

Filmlyd er et sjældent aspekt i filmanalyser; En æstetisk dimension, som Birger Langkjær i denne artikel viser betydningen af. Forfatteren argumen- terer for, at en ny stil- og genrebevidsthed har indfundet sig i nyere danske film og har ændret forestillingerne om, hvordan film bør lyde. Hvor reallyde- ne (og virkeligheden) i Augusts "Pelle Erobreren" får det sidste ord, udfor- drer "Nattevagten", "Pusher" og "Breaking the Waves" på hver deres måde den klassiske realismetradition, såvel i lyd som i billeder. Ved at tvinge os til en langt mere aktiv, intens og undertiden ubehagelig måde at opleve på, bryder disse film med vore perceptoriske vanehandlinger og sætter tilsku- eren i centrum, argumenterer forfatteren.

Downloads

Published

1997-09-03

How to Cite

Langkjær, B. (1997). Lyden af ny dansk film - analyser af forholdet mellem audiovisuel stil og filmoplevelse i "Pelle Erobreren", "Nattevagten", "Pusher" og "Breaking the Waves". MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 13(27), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v13i27.1102

Issue

Section

Articles