Tre paradigmer i medieforskningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v13i26.1090Abstract
I en tid med stadig flere typer medier og hvor medieforskning dækker snart sagt alle mulige forskningsområder, giver Joshua Meyrowitz´ artikel et aktuelt bud på tre overordnede paradigmer for forståelsen af medierne. Hvad er folks - særligt medieforskernes - opfattelse af medi- erne? Forfatteren opererer analytisk med tre mediemetaforer: Medierne som kanaler, som sprog og som miljøer. Det er konkurrende opfattelser af medier, som forskerne ofte ikke formulerer eller erkender eksplicit. Den manglende klarhed omkring ens mediemetaforiske grundlag fører til uoverensstemmelser og misforståelser. Når grænserne for hver opfat- telse derimod trækkes op, påpeger Meyrowitz, skabes samtidig ønskerne for at forstå og bruge andre opfattelser. Den nødvendige mediemetafo- riske brobygning for forståelse af vor tid, kan først da opstå. Artiklen er oversat af Gunhild Wernblad.Downloads
Published
1997-09-03
How to Cite
Meyrowitz, J. (1997). Tre paradigmer i medieforskningen. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 13(26), 14 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v13i26.1090
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.